کاهش نرخ پرش سایت: به کمک بهینه سازی طراحی سایت

نرخ پرش چیست؟ نرخ پرش(Bounce Rate) درصدی از کاربران است که پس از ورود به سایت، آن را بدون هیچ تعاملی، ترک میکنند. برای کاهش نرخ پرش سایت، باید طراحی سایت با تمرکز بر حفظ کاربر انجام شود؛ بهگونهای که کاربر را ترغیب به برقراری تعامل با بخشهای مختلف کند. در ادامه ابتدا دلایل ترک سریع سایت و نرخ پرش بالا را بررسی میکنیم و در نهایت به ارائه تکنیکهای ماندگاری بیشتر کاربر در وبسایت خواهیم پرداخت.
دلایل رایج نرخ پرش بالا در طراحی سایت
برای پاسخ به این سوال که چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟ ابتدا باید بدانیم که طراحی سایت چه تأثیری بر نرخ پرش دارد؟ و اصلا چرا کاربران سریع از سایت خارج میشوند؟ در ادامه این موضوع را مورد بررسی قراردادهایم.

چه عواملی باعث ترک سریع سایت میشوند؟
بارگذاری کند سایت:
زمانی که سرعت بارگذاری سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد، احتمال ترک آن توسط کاربر بالا میرود. بنابراین، برای داشتن یک وبسایت سریع و کاربرپسند، باید علت پایین بودن سرعت وبسایت را آنالیز و آن را بهینه کرد.
طراحی غیر ریسپانسیو سایت و به هم ریختگی وبسایت در موبایل
امروزه اغلب کاربران، از موبایل برای ورود به سایت استفاده میکنند. در صورتی که طراحی ریسپانسیو نباشد و در صفحات کوچک بهدرستی نمایش داده نشود، نرخ پرش بالا میرود و زمان ماندگاری کاربر در سایت، کم میشود.
تایپوگرافی ناخوانا و استفاده از رنگبندی نامناسب در فونتها
استفاده از فونتهای ناخوانا و ریز، بیتوجهی نسبت به فاصله درست حروف و بهکارگیری رنگهای تند و دور از هویت برند، میتوانند دلایل ترک سریع سایت را فراهم کنند.
محتوای ضعیف و نامرتبط با نیاز کاربر
زمانی که محتوای قابل درک و باکیفیت در سایت وجود نداشتهباشد و کاربر نتواند در محتوای ارائه شده، پاسخ نیازش را پیدا کند، سایت را سریعا، بدون هیچ تعاملی ترک میکند.

ساختار ناوبری گیج کننده
زمانی که سایت بهجای داشتن طراحی مینیمال و مؤثر، ساختار مبهم و منوهای گیجکننده داشته باشد، کاربر را سردرگم میکند و مانع دسترسی راحت و سریع او به اطلاعات میشود. لذا نرخ ترک سایت زیاد میشود.
تکنیکهای طراحی برای کاهش نرخ پرش سایت
تأثیر طراحی سایت بر نرخ پرش، غیرقابل انکار است؛ به همین خاطر برای افزایش زمان حضور کاربر در سایت باید نسبت به روش و تکنیکهای طراحی، آگاه بود.
بهترین روشهای کاهش نرخ پرش در طراحی سایت:
نوشتن تیترهای واضح و جذاب در ابتدای صفحات:
یکی از اولین چیزهایی که کاربر پس از ورود به سایت میبیند، تیترها هستند. بنابراین باید کوتاه، واضح و هدفمند باشند.
طراحی مینیمال و مؤثر، با تمرکز بر پیام اصلی
طراحی سایت باید هدفمند و مینیمال باشد و با حذف المانهای اضافی، پیام برند و محصول را برجسته و هدایت کاربر را راحتتر کند.
ناوبری شفاف و ساده
ساختار ساده و ux کاربرپسند سایت، بهبود تجربه کاربری برای کاهش Bounce Rate( نرخ پرش) را به همراه دارد.
قراردادن دکمههای دعوت کننده اقدام (CTA) واضح، در جای درست
دکمههای CTA علاوه بر اینکه باید در جای درستی قرار بگیرند و توجه کاربر را جلب کنند، باید واضح و شفاف نیز باشند تا مخاطب نسبت به اقدامی که قرار است انجام دهد، پرسشی نداشته باشد.
فونت خوانا و بهرهمندی از فضاهای سفید
به کار بردن فونتهای خوانا و استفاده از فضاهای سفید و خالی، کمک میکنند تا دریافت اطلاعات توسط کاربر، سادهتر، و صفحه زیبا و جذابتر شود.

چگونه میتوان به بهبود تجربه کاربری برای کاهش Bounce Rate کمک کرد؟
- بارگذاری سریع صفحات و سرعت بالای سایت
- ریسپانسیو بودن سایت برای موبایل و تبلت
- استفاده از تصاویر جذاب، بهینهسازی شده و سبک در سایت
- استفاده از عناصر تعاملی در سایت؛ مثل: اسلایدرها و ویدیوهای کوتاه
- ساختار محتوایی واضح و ساده؛ زیرتیترهای مشخص، بخشبندی محتوا با لیستها و آیکونها و استفاده از فضای سفید
محتوا، کلید نگه داشتن کاربر
محتوا، یکی از حیاتیترین فاکتورها برای ماندگاری کاربر در سایت است. به همین خاطر باید هدفمند تهیه شود و در نگارش و بارگذاری آن در سایت، باید نهایت دقت را به عمل آورد.
محتوای قابل درک و جذاب
محتوا باید ساده و بدون هیچگونه ابهامی باشد تا کاربر به راحتی آن را درک کند و به ماندن در سایت ترغیب شود.
ارائه پاسخ سریع به سوال و نیاز کاربر
علاوهبر اینکه محتوا باید مرتبط با نیاز کاربر باشد، باید سریعا به سوالی که برای مخاطب مطرح شده نیز پاسخ دهد. هرچه مسیر پاسخ طولانیتر باشد، احتمال ترک سایت توسط کاربر، بیشتر است.
استفاده از متن، عکس و ویدیو در محتوا
جهت ایجاد یک تجربه غنی و ارزشمند برای کاربر، بهتر است محتوای متنی را با عکس و ویدیو ترکیب کرد تا کاربر میل بیشتری به حضور و ماندگاری در سایت داشته باشد.
سبک نوشتاری روان برای ارتباط راحتتر با کاربر
استفاده از جملههای کوتاه و روان، و بهکارگیری کلمات ساده، باعث میشود ارتباط مؤثرتری بین سایت و کاربر شکل بگیرد.

پیشنهاد محتواهای مرتبط، در انتهای هر محتوا
قرار دادن این بخش در پایان هر محتوا، کاربر را تشویق به رفتن به صفحههای دیگر و افزایش حضور در سایت میکند.
جمع بندی:
کاهش نرخ پرش سایت، به طراحی حرفهای و کاربر محور وبسایت نیاز دارد. چگونه میتوان کاربران را در سایت نگهداشت؟ برای انجام اینکار باید از تکنیکهای طراحی برای ایجاد یک تجربه کاربری غنی استفاده کرد. بهینهسازی سرعت سایت، طراحی مینیمال، محتوای قابل درک و متناسب با نیاز کاربر و ساختار ساده سایت، از جمله عواملی هستند که امکان رشد نرخ تبدیل را فراهم میکنند. اگر بابت نرخ پرش سایت خود نگران هستید، برای بررسی سایت و بهینه کردن آن در جهت رشد مشتری، با ما تماس بگیرید.