وب‌سایت و سئو

طراحی سایت فروشگاهی |ویژگی‌های فروشگاه آنلاین موفق

طراحی سایت فروشگاهی، در سال 1404، برای این‌که با انتظارات کاربر همسو باشد، باید فراتر از یک ظاهر زیبا و بی نقص باشد. تجربه‌ای که سفر آنلاین در دنیای سایت یک کسب‌وکار برای کاربر رقم می‌زند، می‌تواند تعیین کننده همراهی او با برند باشد. ذهنیت انسان‌های امروز در جستجوی خلق تجربه‌هایی امن، لذت بخش و سریع است. بنابراین، بودن در مسیر نیاز او، برای پاسخگویی به آن، لزوم حیات کسب‌وکار در دنیای دیجیتال است. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که ویژگی‌های فروشگاه آنلاین موفق چیست؟ چگونه تجربه خرید اینترنتی را بهبود دهیم؟ و یک بیزینس برای داشتن یک پلتفرم فروش اینترنتی در قالب سایت، چه انتظاراتی از کاربر را باید در نظر بگیرد و در طراحی لحاظ کند تا حضوری موفق داشته باشد.

کاربران در 1404 از فروشگاه آنلاین چه می‌خواهند؟

اعتمادسازی در فروشگاه آنلاین، چالش برانگیزترین مؤلفه برای ترغیب کاربر به حضور در سایت و تبدیل کردنش به مشتری است. طراحی فروشگاه اینترنتی در سال 1404، برای این‌که موفق عمل کند، می‌بایست انتظارات و نیاز کاربر را در نظر گیرد تا بتواند اعتماد لازم را کسب کند. در ادامه، ویژگی‌های مورد انتظار کاربران از فروشگاه آنلاین را برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای، مورد بررسی قرار داده‌ایم.

طراحی سایت فروشگاهی بر مبنای نیاز کاربر

انتظارات جدید کاربران از فروشگاه آنلاین:

  1. داشتن تجربه خرید ساده و بدون پیچیدگی در تمام مراحل جستجوی محصول، خرید و پرداخت
  2. شفافیت کامل در سیاست سایت و قیمت‌ها
  3. خرید راحت با گوشی موبایل
  4. بارگذاری سریع سایت و صفحات آن(کم‌تر از 3 ثانیه)
  5. تصاویر حقیقی و واقعی محصول به همراه ویدیوهای مربوط به آن
  6. مشاهده نظرات و امتیازات کاربران

ویژگی‌های ضروری برای طراحی سایت فروشگاهی:

افزایش فروش با وب‌سایت حرفه‌ای اتفاق می‌افتد. بنابراین طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است و برای دستیابی به آن، لازم است بدانیم نکات ضروری بهترین طراحی سایت فروشگاهی چیست؟ در ادامه به بررسی این نکات پرداخته‌ایم:

  • طراحی ساده و کاربر پسند

طراحی ساده و کاربر پسند UI/UX فروشگاه اینترنتی، می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده برای کاربر رقم بزند. UI یا User Interface Design به عنوان رابط کاربری و طراحی گرافیکی سایت و UX یا User Experience Design در نقش ساخت تجربه کاربری، ایفای نقش می‌کند. در واقع هرچقدر رابط کاربری فروشگاه و تجربه کاربری در سایت فروشگاهی، ساده‌تر باشد، حرکت کاربر در سایت روان‌تر خواهد بود و حضور و تعاملش با آن، با رضایت بیشتری همراه است.

  • سیستم و فیلتر جستجوی پیشرفته

یکی از اصول طراحی فروشگاه اینترنتی با تمرکز بر تجربه خرید، استفاده از فیلترهای جستجوی هوشمند است. این سیستم، با سرعت بخشیدن به روند پیدا کردن محصول و رساندن سریع کاربر به نیازش، می‌تواند تجربه بهتری را برای کاربر رقم بزند.

  • طراحی واکنش‌گرا

طراحی سایت فروشگاهی برای موبایل و تبلت، در کنار دسکتاپ، نقاط تماس سایت کسب‌وکار با کاربر را افزایش می‌دهد و موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شود. در واقع برای ساخت فروشگاه با نرخ تبدیل بالا، می‌بایست سایت را به صورت واکنش‌گرا طراحی کرد.

  • CTA واضح و شفاف

یکی از مواردی که کمک می‌کند تجربه کاربری در سایت فروشگاهی، از جنس رضایت باشد، قرار دادن CTA (یا همان call to action و دکمه‌های دعوت‌کننده به اقدام) شفاف است. دکمه‌های افزودن به سبد خرید و پرداخت، از جمله این دعوت کننده‌ها هستند.

  • داشتن بخش پیشنهادهای مرتبط

استفاده از بخش‌ پیشنهادات مشابه و مرتبط، می‌تواند موجب ترغیب مشتری به خرید بیشتر و رشد فروش شود.

  • مسیر پرداخت شفاف و کوتاه

هرچقدر مسیر خرید کوتاه‌تر باشد و مشتری سریع‌تر خرید را انجام دهد، احتمال ترک سبد خرید و افزایش نرخ پرش، کم‌تر می‌شود.

  • پشتیبانی آنلاین

امکان چت کردن آنلاین و دریافت پشتیبانی سریع از سمت سایت، کمک می‌کند تا سوالات کاربران سریع‌تر پاسخ داده شود و میزان رضایت افزایش پیدا کند.

  • امکان پیگیری سفارشات

این ویژگی باعث می‌شود کاربر نسبت به خرید خود اطمینان بیشتری داشته باشد و اعتمادش نسبت به سایت افزایش پیدا کند.

  • سیستم نظرات و امتیازدهی بالا

سیستم نظرات و امتیازدهی، در جلب اعتماد کاربران بسیار مؤثر است و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند.

  • سبد خرید قابل دسترس

سبد خرید باید همیشه و در هر صفحه در دسترس باشد تا کاربر بتواند خریدش را بررسی کند و در صورت نیاز به اعمال تغییرات، این کار را به راحتی انجام دهد و یک سبد خرید بهینه داشته باشد.

طراحی برای اعتمادسازی:

اعتماد، لازمه‌ی حیات و زنده بودن یک سایت فروشگاهی است. کسب‌وکارها، برای بودن به خصوص در فضای فروشگاه اینترنتی، به یک فاکتور بسیار مهم از حیث اطمینان نیاز دارند. این آجرهای اعتماد در طراحی سایت فروشگاهی چگونه کنار هم قرار می‌گیرند و اطمینان خاطر را در دل کاربران فراهم می‌کنند؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • به نمایش گذاشتن نماد اعتماد، گارانتی و اطلاعات تماس و آدرس واقعی
  • سیاست‌های شفاف در ارسال محصولات و قوانین مرجوع کردن کالا
  • امکان فراهم کردن گفت‌وگوی آنلاین و پاسخگویی سریع
طراحی فروشگاه آنلاین با تمرکز بر اعتمادسازی
  • اطلاعات کامل برند و داستان آن
  • امنیت پرداخت و استفاده از درگاه‌های معتبر
  • داشتن گواهی امنیتی و SSL سایت (در ابتدای آدرس سایت، می‌بایست https نمایش داده شده باشد)

طراحی واکنش‌گرا و تجربه یکپارچه:

برخلاف اصلاحات کلیشه‌ای مثل موبایل فرست بودن سایت و اهمیت بیشتر طراحی برای موبایل ، باید برای تمام دستگاه‌ها به یک اندازه اهمیت قائل شد. در حوزه‌ی فروشگاهی حتی بیشتر باید این مورد را رعایت کرد. یعنی باید طوری باشد که طراحی سایت فروشگاهی برای موبایل، تبلت و دسکتاپ با یک میزان اهمیت اجرا و بهینه‌سازی شده باشد؛ و تجربه‌ یکپارچه، روان و خوشایندی برای مخاطبین تمام سیستم‌ها خلق کرده باشد.

طراحی واکنش‌گرا

جمع بندی:

در طراحی سایت فروشگاهی برای سال 1404، لازم است این نکته را درک کنیم که سایت‌ها فراتر از یک ویترین زیبا و فریبنده هستند. آن‌ها در واقع در خلق تجربه و ارزش برای کاربر معنا پیدا می‌کنند. ارزشی که تحت عوامل مختلفی مثل داشتن تجربه کاربری روان، CTA واضح و پشتیبانی آنلاین تعریف می‌شود. اگر فروشگاه آنلاین شما با انتظارات کاربران همگام نیست، تیم ما آماده است تا با همسو کردن آن با توقع امروز مخاطب، فروش‌تان را رشد دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *