اشتباهات رایج در طراحی سایت، که در دو بخش فنی و ظاهری سایت اتفاق می‌افتد، بر تجربه‌ی کاربری به‌شدت تأثیرگذار است. تجربه‌ی مثبت کاربر نیز، مهم‌ترین گام برای رسیدن به هدف کسب‌وکارهای پشت هر وب‌سایت‌(فارغ از جنس هدف، آگاهی بخشی یا فروش) است. بنابراین باید اشتباهاتی که ممکن است در طی طراحی با آن‌ها مواجه شویم را بشناسیم تا با آگاهی بیشتری در مسیر طراحی پیش برویم.

تأثیر اشتباهات طراحی سایت بر مشتریان:

تأثیر ظاهر و عملکرد وب‌سایت بر جذب مشتری انکار نشدنی است و اشتباهات رایج در طراحی سایت، اثر قابل توجهی بر روی تجربه کاربری و مشتریان می‌گذارد. این اشتباهات می‌تواند مشتریان بالقوه یک کسب‌وکار را به مشتریان بالفعل کسب‌وکارهای رقیب تبدیل کند و اعتبار و اعتماد را نزد مخاطبین هدف از بین ببرد. بنابراین، تجربه مثبت مشتریان در سایت، بسیار مهم است و باید با ایجاد یک سایت با عملکرد بالا، این تجربه را به بهترین شکل برای مشتری ایجاد کرد. تأثیرات این اشتباهات به‌صورت کلی به شکل زیر است:

  • تجربه کاربری نامناسب
  • تأثیر منفی بر برندینگ و اعتبار
  • ایجاد حس عدم اعتماد
  • افزایش نرخ پرش
  • کاهش نرخ تبدیل
  • عدم بازگشت مشتریان
  • کاهش رتبه در نتایج جستجو

کاهش رتبه در نتایج جستجو

چرا تجربه کاربری در طراحی سایت مهم است؟

شاید این سوال مطرح شود که چرا تجربه کاربری در موفقیت سایت مهم است؟ و یا چگونه طراحی سایت ضعیف فروش شما را کاهش می‌دهد؟ و یا اصلا چرا برخی وب‌سایت‌ها مشتریان خود را از دست می‌دهند؟ تجربه کاربری که از لحظه ورود کاربر به سایت شروع می‌شود، ارتباط مستقیمی با تعامل او با سایت دارد و ذهنیت و احساسات مخاطب را نسبت به برندینگ تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که یک سایت از همان اولین کلیک برای ورود به سایت، از عملکرد و سرعت لود شدن تا زیبایی بصری آن، بتواند یک تجربه کاربری خوب برای مخاطب بسازد، اعتماد مشتریان به وب‌سایت زیاد می‌شود و به مرور، یک نوع تعامل از جنس اعتماد و اعتبار با برند برقرار می‌کند و بنابراین احتمال سوق پیدا کردن کاربر به بخش‌های مورد نظر مثل خرید، ثبت نام و یا هر بخش دیگری که مأموریت هدف وب‌سایت یک کسب‌وکار است، بیش‌تر می‌شود؛ تجربه کاربری بهتر برای افزایش فروش، یک پله مهم است. همچنین احتمال ترغیب کاربر برای بازگشت دوباره به سایت زیاد می‌شود. بنابراین، طراحی کاربرپسند برای کسب‌وکارها از واجبات یک برند است.

چه اشتباهاتی در طراحی سایت باعث از دست دادن مشتریان می‌شود؟

یک کسب‌وکار موفق می‌داند که مهم‌ترین مرحله در دنیای بیزنس، داشتن اعتبار پیش مشتری است و طراحی سایت مناسب برای مشتریان، مهم‌ترین بخش ساخت این اعتبار است. اما چگونه طراحی سایت می‌تواند اعتماد مشتریان را جلب کند؟ یک سایت حرفه‌ای بایستی با تمام اصول ساخت طراحی همگام باشد تا تعامل سودمندی با کاربر ایجاد کند اما گاهی در زمان طراحی، اشتباهاتی رخ می‌دهد، که با اهداف سایت هم‌سو نیست. اشتباهاتی که باعث کاهش اعتماد مشتریان به وب‌سایت شما می‌شود، در نهایت تبعاتی مثل نرخ پرش بالا و کاهش فروش را به همراه دارد.

 تاثیر طراحی سایت بر فروش

اشتباهاتی رایج در طراحی سایت

  1. ساختار نویگیشن ضعیف و پیچیده

از جمله مشکلاتی که باعث کاهش فروش آنلاین می‌شود، ساختار پیچیده و نامناسب سایت است که کاربر را در مسیر رسیدن به هدفش در سایت، سردرگم می‌کند و به طبع این پیمایش پیچیده، کاربر را ناامید می‌کند و احتمال خروج از سایت، یعنی نرخ پرش بالا می‌رود و به تبع آن، فروش کاهش پیدا می‌کند.

  1. طراحی غیر ریسپانسیو سایت

امروز بیش‌ترین سرچ از طریق موبایل صورت می‌گیرد، بنابراین طراحی ریسپانسیو سایت بسیار اهمیت دارد، یعنی این‌که بعد از این‌که کاربر سایت را در گوشی موبایل باز کرد، با یک ساختار انسجام یافته رو‌‌به‌رو شود. گوگل نیز در زمان کرال کردن ابتدا، نسخه موبایل سایت را بررسی می‌کند و بر اساس آن رنک‌دهی به سایت را انجام می‌دهد؛ این مورد برای جذب کاربر و افزایش ترافیک سایت بسیار حائز اهمیت است.

  1. سرعت پایین سایت

زندگی امروز بر پایه‌ی سرعت است و مردم تمایل دارند تا نیازهایشان در سریع‌ترین حالت ممکن پاسخ داده ‌شود؛ بنابراین در طراحی سایت بایستی این نکته را در نظر گرفت و طراحی را به گونه‌ای انجام داد تا کاربر در سریع‌ترین حالت ممکن، بتواند به اطلاعات مورد نیازش در سایت دسترسی پیدا کند.

  1. طراحی شلوغ و نامناسب

ظاهر سایت و تأثیر آن بر فروش، غیرقابل انکار است؛ به‌خصوص اولین تأثیری که سایت در ورود نخستین کاربر بر او می‌گذارد، رفتار کلی کاربر نسبت به برند را تعیین می‌کند. در واقع تمام المان‌ها، رنگ‌ها، خطوط و تناسب آن‌ها نسبت به یکدیگر، ذهنیت و احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هرچه صفحه شلوغ‌تر باشد و تناسبات کم‌تر موردتوجه قرارگرفته باشد، ارتباط مورد انتظار با مخاطب، شکل نخواهد گرفت.

  1. فونت ناخوانا

سایت باید خوانا باشد، فونت‌ها، سایز آن‌ها و رنگ‌شان باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر به راحتی متن را بخواند و با کلمات ارتباط برقرار کند؛ فونت‌ها فارغ از تأثیر بصری، بار ارتباطی قوی‌ای از لحاظ ایجاد پیوند مابین پیام برند و مخاطب دارند.

  1. کال تو اکشن ضعیف

کال تو اکشن‌ها در واقع یک فرصت برای کسب‌وکارها محسوب می‌شوند تا مشتریان را به اقدام سریع‌تر نسبت به محصولات و خدمات برند، دعوت کنند. طراحی و جایگذاری نامناسب آن‌ها یا عدم توجه به شفافیت کلمات و ساختار این بخش و حتی استفاده بیش از اندازه از کال تواکشن‌ها، می‌تواند این فرصت را تبدیل به ضعف یک سایت کند و نتیجه عکس داشته باشد.

  1. لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته که لینک به صفحات 404 هستند، بسیار مخرب عمل می‌کنند؛ چه از نظر کرالر گوگل و چه از حیث تجربه‌ای که برای کاربر ایجاد می‌کند. این لینک‌ها کاربر را به صفحاتی هدایت می‌کنند که وجود ندارند و 404 هستند. این عمل به‌شدت بر روی رنکی که گوگل به سایت می‌دهد و درنتیجه سئو سایت، اثر می‌گذارد.

  1. قابلیت دسترسی محدود

قابلیت دسترسی، در نظر گرفتن نیازهای کاربران معلول در طراحی سایت است به گونه‌ای که سایت برای تمام افراد، قابل درک و پردازش باشد، به عنوان مثال، سایت باید دارای متن برای افراد ناشنوا و دارای صدا برای افرادی باشد که نابینا هستند.

  1. عدم به‌روز بودن محتوا و طراحی

محتوای بصری و متنی سایت اگر دور از آپدیت‌های روز باشد، نمی‌تواند اعتباری که هر کسب‌وکاری به آن نیاز دارد را در ذهن مشتری ایجاد کند. نیاز کاربر در ادوار مختلف، متفاوت است و هر برندی باید بتواند این نیازهای مدرن را به سبکی تغذیه کند، که هم‌راستا با آن باشد.

  1. استفاده زیاد از پاپ‌آپ‌ها

زمانی که یک سایت از پاپ‌‌آپ‌ها و تبلیغات بیش از اندازه استفاده کند، احساس چندان خوشایندی را به کاربر منتقل نمی‌کند به‌خصوص وقتی این تبلیغات از فضای کسب‌وکار دور و بی‌ربط باشند. این‌کار اعتمادی که به برند قدرت حضور می‌دهد را مختل می‌کند.

  1. محتوای ضعیف

همان‌طور که همیشه گفته‌اند محتوا پادشاه است و پادشاه بدون درایت و ضعیف سرزمین آبادی نخواهد داشت. محتوای قوی، اصلی‌ترین نیاز یک کسب‌وکار است؛ محتوایی که نیاز و سوال‌های کاربر را پاسخ‌گو باشد و ساختار مناسبی داشته باشد. به‌خصوص اخیرا محتوای غنی از نظر گوگل مزیت بسیار مهمی به‌شمار می‌رود.

  1. عدم امنیت کافی

قلب یک کسب و کار اعتماد مشتریان است و حس امنیت مهم‌ترین آجر در ساخت آن است؛ به همین جهت از اولین مراحل در ساختن و طراحی سایت، دریافت گواهی SSL و فعال کردن https برای سایت است. زمانی که این اصل مهم در زمان طراحی رعایت نشود، اولین قدم معکوس کسب‌وکار برداشته می‌شود و نرخ پرش بالا می‌رود؛ چرا که این گواهی، سندی دال بر حفظ اطلاعات سایت و مخاطبین است بنابراین فعال بودن آن روی سایت بسیار مهم است و غیرفعال بودن آن حس ناامنی را به مشتری تلقین می‌کند.

نکات طراحی سایت

آیا وب‌سایت شما باعث کاهش فروش می‌شود؟

در صورتی که اشتباهات ذکر شده ادامه پیدا کند و در جهت رفع مشکلات رایج سایت برای جلب مشتری اقدامی انجام نشود، قطعا فروش کاهش پیدا می‌کند و مبدل اصلی این اتفاق، طراحی نادرست سایت است؛ بنابراین اهمیت رفع ایرادات در وب‌سایت کسب‌وکارها بسیار مهم است.

نکات ساده برای جلوگیری از اشتباهات طراحی سایت

برای جلوگیری از بروز اشتباه در طراحی، باید بدانیم بهترین روش‌ها برای طراحی سایت مؤثر چیست؟ با شناخت روش‌ها و پیروی از آن‌ها می‌توان یک سایت کاربر پسند و حرفه‌ای طراحی کرد که نمودار فروش را رشد می‌دهد.

  • سادگی ظاهری
  • اصول ناوبری
  • طراحی ریسپانسیو
  • سرعت بارگذاری مناسب
  • گواهی‌نامه SSL
  • کال تو اکشن واضح
  • محتوای مفید
  • به‌روزرسانی مداوم
  • پشتیبانی قوی

جمع بندی:

اشتباهات رایج در طراحی سایت، مثل ساختار پیچیده نویگیشن، طراحی شلوغ و عدم طراحی ریسپانسیو، تأثیر منفی قابل توجهی بر تجربه کاربری و اعتماد مشتریان می‌گذارد. تأثیر این اشتباهات را روی کاهش نرخ تبدیل و از دست رفتن مشتریان بالقوه می‌توان به‌وضوح دید. برای جلوگیری از این مشکلات، سایت خود را با طراحی کاربردی و قابلیت دسترسی بالا بهینه کنید.