وب‌سایت و سئو

چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟ راهکارهای بهبود رتبه سایت

رتبه نگرفتن سایت در گوگل

رتبه نگرفتن از سمت گوگل و عدم نمایش در صفحه اول نتایج جستجو، این سوال را ایجاد می‌کند که”چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟” با توجه به‌ این‌که داشتن رتبه، باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود و نتیجه این ترافیک، رشد نرخ فروش است، عدم دریافت آن، می‌تواند کمی ناامیدکننده باشد. بنابراین، در این مقاله خیلی شفاف بررسی کرده‌ایم که چه عواملی باعث می‌شود سایت در گوگل رتبه نگیرد؟ و برای حل آن و افزایش رتبه سایت، به ارائه راهکارهای کاربردی چون بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت، لینک‌سازی و بهینه‌سازی کلمات کلیدی پرداخته‌ایم.

بهبود رتبه سایت

دلایل اصلی رتبه نگرفتن سایت چیست؟

معمولا پس از ساختن سایت، سریعا به دنبال آن در میان نتایج جستجوی گوگل می‌گردیم و با این سوال مواجه می‌شویم “چرا سایتم در نتایج جستجوی گوگل نیست؟” برای گرفتن رتبه از گوگل و بودن در صفحه نتایج جستجو، ساختن سایت به تنهایی کافی نیست. برای جایگاه داشتن در این صفحه، لازم است که علاوه‌بر طراحی سایت حرفه‌ای، سایت خود را نیز بهینه‌سازی کنید. اما پیش از این‌که به نحوه بهبود رتبه سایت در گوگل بپردازیم، لازم است بدانیم که چرا صفحات سایت در گوگل نمایش داده نمی‌شوند؟

تازه بودن وب‌سایت

وب‌سایت‌هایی که تازه ساخته می‌شوند، به زمان بیشتری برای ایندکس و ارزیابی نیاز دارند. چرا که گوگل سایت‌های تازه را برای مدتی، در سندباکس(google sandbox) قرار می‌دهد. سندباکس که نقش فیلتر گوگل را ایفا می‌کند و یکی از الگوریتم‌های آن شناخته می‌شود، سایت‌های تازه را از سایت‌های قدیمی‌تر جدا می‌کند تا از کیفیت محتوا و زمینه فعالیت سایت کاملا مطمئن شود. در این مدت علی‌رغم تلاش و رعایت اصول لازم برای گرفتن رتبه، سایت ممکن است در صفحه نتایج، ظاهر نشود.

بلاک شدن سایت توسط فایل Robots.txt

فایل txt در واقع یک فایل متنی است که برای خزنده‌های گوگل یا کرالرها(Google Crawlers) مانند یک راهنما عمل می‌کند و تعیین می‌کند کدام صفحات را کرال یا ایندکس کنند. اگر در این فایل، دسترسی به کل سایت، یا بخش زیادی از آن، با دستور Disallow بسته شده‌باشد، کرالرهای موتور جستجو، قادر به خزیدن در سایت نخواهند بود واین موجب ایندکس نشدن سایت در گوگل و عدم نمایش در نتایج جستجو خواهد شد

وجود متا تگ noindex در صفحات وب‌سایت

متاتگ noindex این امکان را فراهم می‌کند تا برخی صفحات مورد انتخاب، از صفحه نتایج جستجوی گوگل(SERP: Search Engine Result Page) حذف شوند. در واقع این تگ اجازه می‌دهد کرالرها صفحات موردنظر را بررسی کنند اما ایندکس نکنند و در صفحه نتایج نشان ندهند. در صورتی که این تگ به اشتباه و برای صفحات مهم به‌کار برود، باعث می‌شود، صفحه مورد نظر ایندکس نشود و رتبه نگیرد.

عدم وجود ساختار مناسب در لینک‌دهی‌ داخلی

یکی از فاکتورهایی که از جمله مشکلات سئو سایت محسوب می‌شود و در دیده‌شدن سایت تأثیر می‌گذارد، نبود ساختار مناسب بین لینک‌های داخلی است. زمانی که لینک‌دهی داخلی سایت، ساختاریافته و منظم باشد، کرالرهای گوگل، راحت‌تر سایت را کرال می‌کنند و متوجه ارتباط بین صفحات می‌شوند. بنابراین وقتی لینک‌های داخلی اشتباه گذاشته شوند و یا ساختار نامنظمی داشته‌باشند، در روند بررسی و ایندکس شدن، اختلال ایجاد می‌شود.

نداشتن بک لینک کافی

بک لینک‌ها(Backlink) یا لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر، یکی از فاکتورهایی هستند که باعث اعتمادسازی گوگل می‌شوند. داشتن لینک‌های معتبر از سمت سایت‌هایی با اعتبار بالا، احتمال رتبه گرفتن و دیده شدن سایت را افزایش می‌دهد.

محتوای ضعیف و نامتناسب با قصد کاربر(User Intent)

تأثیر محتوا بر رتبه‌بندی سایت در گوگل بسیار چشمگیر و قابل توجه است. محتوای سایت باید کاملا متناسب با نیت کاربر از جستجو باشد و نیاز او را دقیقا پاسخ دهد. در صورتی که محتوا، بی‌کیفیت و کم‌ارزش باشد، و با قصد کاربر هم‌خوانی نداشته باشد، گوگل رقبای قوی‌تر که درک درستی از user intent و تولید محتوای ارزشمند دارند را، در جایگاه بالاتر نشان خواهد داد.

انتخاب کلمات کلیدی بسیار رقابتی

هدف قراردادن کلمات کلیدی با رقابت بالا که حجم سرچ زیادی دارند، احتمال دیده شدن سایت در میان رقبایی که اعتبار بیشتری دارند و قدیمی‌تر هستند را کم می‌کند.

کند بودن و ریسپانسیو نبودن سایت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر تجربه کاربری به‌شدت تأثیر می‌گذارد، سرعت بارگذاری سایت و قابلیت نمایش آن روی انواع دستگاه‌ها(موبایل، تبلت و دسکتاپ) است. در صورتی که سایت سرعت پایینی داشته باشد و در موبایل و تبلت به درستی نمایش داده نشود، از سمت گوگل رتبه نمی‌گیرد.

دلایل رتبه نگرفتن سایت

مشکلات فنی سایت

خطاهای فنی مختلفی وجود دارند که می‌توانند مانع از ایندکس صحیح سایت توسط گوگل شوند؛ از جمله این خطاهای فنی سایت، ارورهای 404(زمانی که صفحه حذف شده و یا آدرسش تغییر کرده)، ریدایرکت‌های زیاد و نادرست، نبود گواهی SSL معتبر(https) و امنیت پایین سایت، ساختار نامناسب آدرس صفحات (URL)، یا وجود کدهای مخرب. هرکدام از این مشکلات می‌تواند بر ایندکس شدن سایت در گوگل و دیده شدن در نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارد.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

در صورتی که برای افزایش رتبه سایت، رفتاری مغایر با قوانین موتورهای جستجو انجام شود و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه به‌کارگرفته شود(مثل خرید بک‌لینک‌های اسپم، کامنت‌های اسپم و استفاده از محتوای کپی شده) ممکن است سایت توسط گوگل پنالتی شود و در راستای این پنالتی و جریمه شدن، سایت با کاهش شدید ترافیک و افت رتبه همراه شود.

تجربه کاربری(UX) ضعیف

ظاهر نامناسب سایت، طراحی و ساختار پیچیده و دسترسی سخت کاربر به اطلاعات، باعث رقم خوردن یک تجربه منفی برای کاربر می‌شود. نتیجه این تجربه، خروج سریع کاربر از سایت و در نهایت نرخ پرش بالا است. این شرایط، شانس رتبه گرفتن سایت را کم می‌کند.

چگونه رتبه سایت را در گوگل بالا ببریم؟

تا به اینجا، با عواملی که نمایش سایت در صفحه نتایج جستجو را با مشکل مواجه کرده‌اند، آشنا شدیم؛ حال برای رفع آن‌ها و بهبود رتبه سایت در گوگل، به ارائه راهکار خواهیم پرداخت.

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی درست، پایه موفقیت سئوی سایت است. بنابراین، پیش از نوشتن محتوا باید به تحقیق کلمات کلیدی پرداخت و در انتخاب، باید فاکتورهایی چون مرتبط بودن آن‌ها به موضوع، میزان رقابت و حجم سرچ مناسب را در نظر گرفت. در نهایت پس از انتخاب نهایی، به‌صورت طبیعی در عنوان، متاتگ‌ها، هدینگ‌ها و بدنه متن به‌کار برد.

هدف کاربران از جستجو

تولید محتوا به‌تنهایی کافی نیست؛ باید نسبت به نیت و خواسته کاربر از جستجو، آگاه شد و متناسب با آن محتوا را تولید کرد.

محتوای بهینه و باکیفیت

محتوای بهینه، محتوایی غنی و کامل است که نیاز کاربر از جستجو را کاملا پاسخ می‌دهد.

توجه به متاتگ‌ها

Title Tag( متاتگ عنوان) و Meta Description (توضیحات متا) بسیار مهم هستند. این دو مورد که در صفحه نتایج جستجو قابل دیدن هستند(عنوانی سرچ‌ها و توضیحات زیر آن‌ها)، نه تنها به درک بهتر صفحه سایت توسط گوگل کمک می‌کنند، بلکه احتمال کلیک کاربر بر روی سایت را بیشتر می‌کنند.

بهینه‌سازی تجربه کاربری

تجربه کاربری(UX) یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در نتیجه نحوه طراحی سایت و سئوی فنی آن، شکل می‌گیرد. به عنوان مثال، زمانی که سایت سریع لود شود و کاربر مسیرش در سایت را به راحتی پیدا کند، زمان بیشتر در سایت می‌ماند و این باعث فرستادن سیگنال‌های مثبت به گوگل می‌شود.

امنیت وب‌سایت

یکی از ملزومات گرفتن رتبه از گوگل، داشتن گواهینامه SSL و امنیت است. علاوه‌بر SSL ، باید به کمک به‌روزرسانی افزونه‌ها و بکاپ‌گیری منظم، از سایت در برابر حملات محافظت کرد.

لینک‌سازی داخلی و خارجی

نقش لینک‌سازی در افزایش رتبه سایت، بسیار کلیدی و اثربخش است. بنابراین، وجود لینک داخلی( لینک‌دهی بین صفحات مرتبط سایت خودمان) و لینک خارجی(لینک از سایت خودمان به منابع و سایت‌های معتبر) در سایت بسیار ضروری است.

سرعت بارگذاری سایت

سرعت بالا در سایت، هم برای کاربران و هم برای گوگل، رضایت‌بخش است و رتبه سایت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش رتبه سایت است.

راهکارهای بهبود رتبه سایت

بهینه‌سازی موبایل و تبلت

در دسترس بودن دائمی موبایل و استفاده حداکثری از آن، واکنش‌گرا (Responsive) بودن سایت را ضروری می‌کند. بنابراین سایت‌ها باید طوری طراحی شوند که روی تمام دستگاه‌ها به خوبی نمایش داده‌شوند و برای مخاطبان تمام دستگاه‌ها، تجربه خوبی را رقم بزنند.

رفع مشکلات فنی

به کمک ابزارهای تخصصی، باید مشکلات فنی و سئو سایت را شناخت و در راستای حل آن اقدامات لازم را انجام داد. خطاهای ۴۰۴، ریدایرکت‌های اشتباه، مشکلات robots.txt، ارورهای خزیدن (Crawl Errors) و مشکلات SSL همه مواردی هستند که می‌توانند باعث افت رتبه شوند.

فعالیت مستمر

رتبه گرفتن سایت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. کسب و ارتقاء رتبه سایت، نیاز به فعالیت مستمر بر روی سئوی سایت و همگام بودن با الگوریتم‌های تازه گوگل دارد.

چگونه می‌توان صفحات سایت را در گوگل ایندکس کرد؟

  • ایجاد و ثبت نقشه سایت(Sitemap.xml)

ایجاد یک نقشه سایت یعنی لیستی از تمام URLهای مهم سایت و قرار دادن آن در سرچ کنسول باعث می‌شود گوگل راحت‌تر صفحات را پیدا و ایندکس کند.

درخواست ایندکس دستی از طریق سرچ کنسول، برای صفحات جدید و یا تغییر یافته سایت، سرعت ایندکس را بالا می‌برد.

  • اطمینان از بلاک نشدن توسط فایل robots.txt

برای اطمینان از نداشتن تگ meta noindex برای صفحات مهم، لازم است که فایل robots.txt بررسی شود. چون ممکن است دسترسی گوگل به برخی صفحات مهم، به اشتباه توسط این فایل بلاک شده‌باشند.

  • ساخت لینک داخلی به صفحات جدید

لینک دادن از صفحات قدیمی‌تر سایت که ایندکس شده‌اند به صفحات جدید، باعث می‌شود خزنده‌های گوگل، صفحات تازه را راحت‌تر پیدا کنند.

  • دریافت بک لینک از سایت‌های دیگر

لینک گرفتن از سایت‌های معتبر، یکی از سیگنال‌های بسیار قوی برای کرال کردن سریع‌تر صفحات توسط کرالرهای گوگل است.

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی

لینک دادن به صفحات جدید سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی، کمک می‌کند تا کرالرهای گوگل، سریع‌تر سراغ این صفحات بیایند.

جمع بندی:

چرا سایتم در گوگل رتبه نمی‌گیرد؟ این سوالی است که هرکس، پس از ساختن سایت ممکن است از خودش بپرسید. تازه بودن سایت، مشکلات فنی، پنالتی شدن، نداشتن محتوای غنی و تجربه کاربری ضعیف، از جمله فاکتورهایی هستند که مانع رتبه گرفتن سایت توسط گوگل می‌شوند. با رفع این مسائل به کمک نوشتن محتوای هدفمند و متناسب با نیت کاربر، لینک‌سازی درست و رفع مشکلات فنی، می‌توان یک تجربه فوق‌العاده برای کاربر فراهم کرد، و ربات‌های گوگل را ترغیب به کرال کردن سایت و ایندکس کردن آن کرد. اگر فکر می‌کنید باید جایگاهی بالا در صفحه نتایج جستجو داشته باشید، تیم ما با کما میل در کنار شما خواهد بود.

منبع:

  1. Yoast
  2. searchengineland

راهکارهای عملی برای بهبود رتبه سایت در گوگل:

دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *