طراحی صفحات فرود هدفمند؛ راهی برای افزایش نرخ تبدیل

طراحی صفحات فرود، میتوانند تعیین کننده نتیجهی نهایی کمپینهای تبلیغاتی و تلاشهای بازاریابی باشند. طراحی این صفحات، در زیبایی بصری خلاصه نمیشود. در واقع برای اینکه صفحات لندینگ پیج حرفهای و اثربخش داشته باشیم، باید به قواعد مثلث طلایی پایبند باشیم. محتوای هدفمند، مسیر کاربری واضح و شفاف، در کنار طراحی متقاعد کننده، 3 ضلع این مثلث را تشکیل میدهند.
صفحه فرود و کاربرد آن
لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه فرود، نقطه پایانی یک کمپین بازاریابی و تبلیغاتی است. کلیک کاربر بر روی یک ایمیل و یا لینک تبلیغاتی، مسیر هدایت او به صفحات فرود را فراهم میکند. این صفحات، با هدف هدایت کاربر به انجام یک اقدام مشخص، طراحی میشوند و در اجرای کمپینها نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. برای آگاهی نسبت به این موضوع که چرا طراحی صفحه فرود برای کمپینها مهم است؟ باید کاربرد دقیق این صفحات را شناخت.

کاربرد صفحات فرد:
- دریافت اطلاعات کاربران و جمعآوری آنها
- افزایش نرخ تبدیل و فروش
- معرفی محصولات جدید
- تحلیل رفتار کاربران برای بهینهسازی کمپینها و تبلیغات
ماندن در صفحه و یا ترک کردن آن و عدم انجام اقدام مورد نظر، جریانی است که در نتیجه ترکیب طراحی، محتوا و رفتارشناسی کاربر، اتفاق میافتد؛ اجرای صحیح این ترکیب، باعث تجربه کاربری بهتر برای افزایش فروش میشود. در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که برای داشتن صفحات لندینگ پرفروش و افزایش نرخ تبدیل، چه ویژگیهایی باید در طراحی آن اعمال کنیم؟
عناصر کلیدی یک صفحه فرود مؤثر
چطور نرخ تبدیل را در صفحات فرود بالا ببریم؟ جواب این سوال، به نحوه انتخاب کلمات کلیدی برای سئو آن و طراحی این صفحات بر میگردد. پیش از شروع طراحی، لازم است بدانیم که صفحات لندینگ خوب چه ویژگیهایی دارند؟
در واقع افزایش نرخ تبدیل با طراحی هدفمند اتفاق میافتد و ساخت صفحه فرود برای افزایش نرخ تبدیل نیز، با رعایت یکسری نکات همراه است. برای جلب توجه کاربر و ترغیب کردن او باید ویژگیهای صفحات فرود مؤثر را بشناسیم و در راستای آن، طراحی را انجام دهیم.

چگونه یک لندینگ پیج مؤثر طراحی کنیم؟
عنوان جذاب با پیام واضح
عنوان، اولین پل ارتباطی صفحه فرود و کاربر است؛ بنابراین باید وضوح بالایی داشته باشد و بتواند ارزش پیشنهادی را به خوبی منتقل کند.
توضیح کامل مزیتهای پیشنهادی:
صفحات لندینگ پیج حرفهای، باید با توضیحات لازم، در مورد مزیت حاصل از اقدام، همراه باشند. چرا که کاربران باید نسبت به سود حاصل از انجام عمل، آگاهی داشته باشند.
CTA قوی
طراحی یک دکمه دعوت به اقدام (Call To Action) واضح و مستقیم، برای ترغیب کاربر به انجام عمل مورد نظر، بسیار ضروری است.
استفاده از تصاویر و یا ویدیوهای مرتبط با محصول
یک محتوای بصری مناسب و هماهنگ با پیام و طراحی صفحه هدف، میتواند محصول و خدمات برند را واقعیتر نشان دهد و با ایجاد احساس، تأثیر پیام را بیشتر کند.
طراحی ساده و تمرکز بر روی یک هدف
تمرکز کاربر، صرفا باید روی انجام یک اقدام باشد. لینکهای زیاد و غیرضروری و رنگ و طراحیهای شلوغ، باعث تداخل در عمل میشود.
فرم ساده برای جمعآوری اطلاعت
فرمها باید کوتاه و در جهت کسب اطلاعات ضروری باشند. هرچه فرم، کوتاهتر باشد امکان نرخ تبدیل بیشتر میشود.
طراحی بصری، با تمرکز بر تجربه کاربری
در ساخت لندینگ پیج برای جذب مشتری، باید عواملی فراتر از طراحی بصری صرف را در نظر بگیریم. بهترین روش طراحی صفحات فرود این است که از مرزهای طراحی فراتر رویم و تجربه کاربری صفحات فرود را در این فرآیند اعمال کنیم.

اصول طراحی بصری کاربر محور
- ساختار ساده سلسله مراتبی و وضوح مسیر کاربر در صفحه
- استفاده از رنگها، متناسب با هویت برند و براساس روانشناسی مخاطب هدف
- بهرهمندی از فضای خالی برای تمرکز بر روی دکمه CTA
- استفاده از فونتهای خوانا و جذاب
- بهکارگیری هدفمندانه آیکونها و المانها، جهت تقویت پیام
محتوا، محرک اصلی تصمیم کاربر
محتوا، یک عنصر حیاتی در طراحی صفحات فرود به شمار میرود. در واقع محتوا و سئو صفحات هدف، کاربر را به سمت لندینگ پیج هدایت میکند و در نهایت موجب ترغیب و متقاعد شدن کاربر برای انجام اقدام میشود.
ویژگیهای محتوا در صفحات لندینگ پرفروش:
- متن کوتاه، شفاف و مستقیم
- استفاده از Bullet Points ( نشانه و نقطه گذاری ) در ارائه لیست مزایا برای برجسته کردن اهمیت آنها
- درج رضایت و نظر مشتریان، به همراه ارائه آمار همکاریهای موفقیتآمیز
- ساختار داستان محور برای ارتباط عمیقتر با مخاطب
- قرار دادن بخش سؤالات متداول، در پایان محتوا

تحلیل رفتار کاربر و بهینهسازی
درصد موفقیت هر کمپین، در گرو تحلیل رفتار کاربر است. این عمل، منجر به ساخت یک تجربه کاربری فوقالعاده و رشد نرخ تبدیل میشود.
روشهای تحلیل رفتار کاربر:
استفاده از ابزارهایی مثل Google Analytics، Hotjar و یا Clarity
استفاده از این ابزارها، کمک میکند تا نحوه تعامل کاربر با سایت را ببینیم و بر اساس داده و اطلاعات واقعی رفتار اون را تحلیل کنیم.
انجام تست A/B بر روی عنوانها، تصاویر و دکمههای CTA
در این تست، چند نسخه متفاوت از صفحه فرود را آماده میکنیم تا هریک از کاربران بهطور تصادفی، از یک نسخه استفاده کنند. در نهایت با بررسی و تحلیل بازخورد هرکدام،متوجه میشویم کدام صفحه بهترین عملکرد را داشته است.
حذف موانع غیر ضروری در مراحل اقدام کاربر
هر عاملی که از اقدام سریع کاربر جلوگیری میکند، میبایست شناسایی و حذف شود. مثل فرمهای ثبتنام طولانی و پیچیده.
بهینهسازی مداوم براساس دادههای واقعی
بر اساس ابزارهای تحلیلی، باید مدام رفتارهای کاربر را بررسی کرد و بر اساس آن، در راستای بهبود عملکرد صفحه اقدام کرد تا با نتایج رضایتبخشی مواجه شویم.
بررسی عمق اسکرول(Scroll Depth)، کلیکها و زمان ماندگاری
به کمک بررسی هر یک، به اطلاعات ارزشمندی از نحوه رفتار کاربر دست پیدا خواهیم کرد. به عنوان مثال، با بررسی عمق اسکرول، میتوانیم متوجه شویم که کاربر تمام محتوا را دیده و یا تنها بخشهای ابتدایی را مشاهده کرده، با بررسی کلیکها، بخشی که بیشترین توجه را جلب کرده میشناسیم و به کمک بررسی زمان ماندگاری (Time on Page)، میبینیم کاربر چقدر زمان، صرف بودن در صفحه کرده است.

سوالات متداول:
جمع بندی:
طراحی صفحات فرود، که اصلیترین نقطه تماس بین برند و مشتریان بالقوه هستند، نیاز به رعایت یکسری نکات ضروری دارد. طراحی دقیق، محتوای هدفمند و بررسی و تحلیل رفتار کاربر، عواملی هستند که در طراحی لندینگ پیج حرفهای باید لحاظ شوند. طراحی صفحه هدف برای فروش بیشتر، نیاز به دانش و تجربه دارد؛ اگر هدفتان، کسب نتایج رضایتبخش از کمپین و بالا بردن نرخ تبدیل است با تیم ما تماس بگیرید.